شما اینجا هستید: خانهگفت‌و‌گو

24 و 25 آذرماه خرم‌آباد، میزبان جشنواره‌ی سرنانوازان زاگرسی بود. این رویداد هنری با استقبال علاقه‌مندان به موسیقی محلی مواجه شد. در حاشیه‌ی این جشنواره‌ی با آقای ثابت‌نیا مدیرعامل انجمن موسیقی ایران گفت‌و‌گوی کوتاهی انجام دادیم که در پی می‌‌آید:

اشاره:‌ کلمه‌ی تحریم که مطرح می‌شود به سختی می‌توان در چهره‌ی اهالی رسانه ‌تغییر خاصی مشاهده کرد چرا که معتقدند این هم از آن دست کلماتی است که به قدمت تاریخ انقلاب اسلامی در باره‌اش بارها و بارها نوشته‌اند.

 کافی است در یکی از موتورهای جست وجوی اینترنتی این کلمه را سرچ کنیم، با حجم عظیمی از اخبار و اطلاعاتی مواجه می‌شویم که از سراسر جهان بارگذاری شده‌اند و مربوط به هیچ دوره زمانی خاصی نیستند چرا که قدمتی دارند به اندازه تاریخ جمهوری اسلامی ایران یعنی چهل سال.

شاید هیچ‌کس به اندازه‌ی رسانه‌ای‌ها در این باره حرف برای گفتن نداشته باشد از این جهت در میزگردی با عنوان نقش رسانه‌ها در دوران تحریم و ایجاد امید در جامعه، گفت‌وگویی با چند تن از اهالی قلم استان لرستان مطرح شد.

در هفته‌ی گذشته استاد «منوچهر طیّاب»(1) ، یکی از مستندسازانِ برجسته‌ی سینمای کشورمان، به مدت چهار روز، میهمان هنرمندان و فرهیختگان استانمان بود.
منوچهر طیّاب در سال ۱۳۱۶ در تهران به دنیا آمد. او در خانواده‌ای اهل فرهنگ‌و‌هنر پرورش یافت و همین باعث شد، که خیلی زود، راه خود را که در عرصه‌ی فرهنگ می‌گذشت، بیابد.

اشاره: عزیز با همه فرق دارد. تکیده است. پیرمردی دلداده که عشق را اساس جهان هستی می‌داند. خود ساخته است و رنجی خود خواسته را به دوش می‌کشد. سرطان، یارای پنجه درافکندن با این پیرِ دل‌شیفته را نداشت. رنج همراه همیشگی اوست و عشق پیراهنی بر تن رنجورش. از ایلش می‌نویسد. از ایلاتی که در منطقه‌ی لرنشین زاگرس در زیر  پوتین‌های رضاخان به بهانه‌ی تجدد و اسکان له شدند. ایل‌نامه شرح تاریخی وقایعی است که بر سر مردمان این مرز و بوم آمد. استاد عزیز بیرانوند متولد سال ۱۳۲۴ در روستای دره بیداد از توابع شهرستان بروجرد است. و حالا گفت‌وگوی سیمره را با استاد عزیز بیرانوند بخوانید:

اشاره: یک تَن شکوهِ رزمِ تو را شایگان نگفت         

 شایسته‌ی تو آن‌چه که بایست، آن نگفت!
هرکس که رفت بر سرِ منبر به نام تو            
 جز ناله‌های العطشت، داستان نگفت!
تا اشکِ خلق را به در آرَد ز چشمِ خشک         
جز مَشکِ آن سوارِ اَبَرقهرمان، نگفت!

اشاره: هنر نقاشی دارای یک پیشینه‌ی تاریخی با قدمت بسیار است و به نوعی شاید بتوان آن را اولین هنر دستان بشر نامید. تاریخچه نقاشی و ابزارهای به کار برده شده برای خلق آن به دوره انسان‌های ما قبل تاریخ  باز می‌گردد.

سیمره/ گروه گفت‌و‌گو: همیشه از هم‌صحبتی با افراد علمی لذت خاصی برده‌ام. به همین دلیل برای این مصاحبه وسواس خاصی داشتم. به وعده‌گاه مصاحبه که رسیدم آن‌جا بود. انگار در پیچاندن ترافیک تهران موفق‌تر از من بود. در همان نگاه اول می‌شد فهمید که دنیایی متفاوت دارد. محقق و پژوهش‌گر، نویسنده و مترجم، عکاس و شاعر. به رسم آشنایی بیش‌تر قبل از مصاحبه از هر دری چند دقیقه‌ای گپ زدیم. جوانی بسیار پر انرژی و خوش مشرب بود. برایش آرزوی موفقیت دارم.

نام ملیحه مرادی را که سرچ کنید؛ می‌بینید که از شاگردان پریسا (خواننده، ردیف‌دان و استاد آواز ایرانی)، حسین علیزاده و محمدرضا شجریان بوده و کنسرت‌های متعددی در خارج از کشور داشته که ازجمله مهم‌ترین‌شان می‌توان به خوانندگی در گروه همنوازان سرو به سرپرستی مجید درخشانی اشاره کرد.
مرادی، روز شنبه، سوم شهریور برای اولین بار در طول دوران فعالیت حرفه‌ای‌اش، در فرهنگسرای نیاوران تنها ویژه بانوان روی صحنه رفت. آنچه در ادامه می‌خوانید حاصل گفت‌وگویی است با این شاگرد خلف خسروی آواز ایران که طبق گفته خودش، شجریان معتقد است در میان خوانندگان زن، کسی که می‌تواند شیوه او را ادامه دهد، ملیحه مرادی است.

اشاره: دکتر تهماسب علی‌پوریانی استاد علوم‌سیاسی دانشگاه رازی کرمانشاه تفسیر تاریخیِ روش‌مندی را از شخصیت و عملکرد سیاسی دکتر محمد مصدق داشته‌اند و نقدهایی جدی را بر عملکرد سیاسی ایشان در زمانه‌ی خاص خود وارد نموده‌اند.
وی در مصاحبه‌ای عمدتاً حول محور مباحث اندیشه‌ای با سایت فراتاب، از منظر تفهمی و با بهره‌‌گیری از روشِ هرمنوتیک و جامعه‌شناسی شناخت عملکرد و شخصیت دکتر مصدق را در سال‌های پایانی دهه‌ی 1920 و سال‌های ابتدایی دهه‌ی 1930 مورد ارزیابی و تحلیل قرار داده‌اند. دکتر علی‌پوریانی با مشخص نمودن چهار مولفه‌ی کلیدی برای فهم گفتمان و نظام زبانی دکتر محمد مصدق، انتقاداتی جدی را نسبت به عملکرد ایشان در بزنگاه تاریخی دوران فعالیت سیاسی ایشان وارد می‌کند. مشروح کامل مصاحبه در زیر آمده است.

سیمره- گروه فرهنگی: نویسنده‌ی کتاب «فرهنگ جامع تماشاخانه‎های ایران می‌گوید:« واقعیت این‌ست که هرکس تا این زمان ادعای تحلیل دقیق تئاتر ایران را داشته است،عمدتاً شطحیات بافته. دلیلش هم این ا‌ست که هیچ داده و اطلاعات مدون و قابل استناد و کاملی از تئاتر شهرستان‌های سراسر کشور وجود ندارد و هر تحلیلی هم بدون داده‌های مدون و کامل، غلط از کار درمی‌آید.

سایت‌های مفید

سیمره در شبکه های اجتماعی

گستره‌ی توزیع

غرب و جنوب کشور

ایلام، کرمانشاه، کردستان، لرستان، خوزستان و همدان. همواره‌ی روزگار با سیمره جاری باشید!

سامانه‏‏‏‏‏‏ ی پیام کوتاه سیمره, منتظر پیشنهادها و انتقادات شما هستیم.
30009900998293

درباره سیمره

هفته‌نامه‌ی فرهنگی، اجتماعی، ورزشی

سال چهارهم

نشانی: لرستان، خرم‌آباد، خیابان شریعتی، روبه‌روی راهنمایی و رانندگی، اول زیرگذر شقایق

تلفکس: 06633407004